onsdag, januari 24, 2007

Ghoti

Engelskan har börjat! Helt underbart, roligt, nytt och saker jag inte kan! Som exempelvis ghoti. Min lärare i fonetik frågade om någon visste vad det betydde. Allt beror på hur man uttalar det.

G h o t i

G h uttalas som /f/, som i tough.

o uttalas som /i/, som i women.

t i uttalas som /tj/, som i nation.

Fish alltså. Det är ju självklart ;)



Hade faktiskt tänkt blogga igår, men mitt internet låg nere av nån anledning. Nollningen startade i måndags. Vi har fem nollor. Och 32 faddrar. Lite snedfördelat, men det blir nog kul ändå. Ikväll ska vi ner till stan och guida runt och på lördag blir det preppsittning. Skippar nog Arena imorgon, det är ju inte direkt så att det saknas för många faddrar :P

En av (5!) nollor hade jag faktiskt redan träffat, utan att jag visste det. Var hemma hos Micke innan vi skulle bort till universitetet och hämta nollorna, och för första gången var dörren in i korridoren stängd. (visserligen mycket förståeligt med tanke på snön ;), men i alla fall :P) Så fick ringa på dörrklockan vid ytterdörren, det är bara det att det finns tre med samma efternamn på den listan, och två med bokstaven M. först. Hela namnet står nämligen inte. Jag missade att kolla vilken våning jag ringde på, utan tog självklart den förste "M." jag såg. Självklart fel våning. Samma rumsnummer, men fel våning! Killen som öppnade var i alla fall trevlig =) Men han heter inte M. Han heter K., och har nyss flyttat in. Nu är han Mickes nya nolla.

Om en kvart nu ska jag förresten till skolan, men det är bara halvdag idag.

Inga kommentarer: