torsdag, januari 18, 2007

Telefonpanik

Hur beroende är du av din mobiltelefon egentligen?

Jag är väldigt beroende av min, eftersom jag inte har någon hemtelefon. Glömde den när jag åkte till stan för att klippa mig i morse. Det gjorde inte så mycket, tyckte det var skönt att inte bli störd. Kollade den givetvis så fort jag kommer hem.

Pratade i den nyss, då tog batteriet slut. Den stängde av sig och jag skulle ladda, jag startade den och slog in pin koden - men tryckte fel. Sen blir man sådär osäker, om man trycker fel.. Jag hade antagligen bara missat nån knapp, men helt plötsligt var jag inte säker på koden. Jag kan aldrig koden riktigt, det sitter liksom i fingrarna.. först den knappen, sen den.... Lyckas i varje fall slå fel en gång till. Och då får man den där varningen, om att kortet låses om man missar igen. Givetvis blir man stressad och gör en ny felinslagning, på den kod jag verkligen trodde det var. (Tror jag använde rätt siffror, men i fel ordning). PUK-koden krävs.

...Eftersom jag nyss flyttat trodde jag att koden fanns hemma hos mina föräldrar, där den alltid varit. Det är ju bra, det är bara att ringa tänkte jag. Ehh. visst ja. Ingen telefon. Vänta tills de kommer hit imorrn då? Hm, nej, för då kan de inte kolla koden och inte nå mig innan dess. Var nästan på väg till skolan, har för mig att de har mynttelefoner där, för att ringa hem och be dem kolla koden. Sen insåg jag att jag faktiskt tog med telefonlådan hit, förvarar ju det extra batteriet i den. Där borde koden finnas. Och jo då, kuvertet till simkortet fanns, instruktionsboken (med värre varningar, som att om man slår in fel PUK-kod för många gånger förbrukas kortet helt).. Men ingen PUK-kod. Skulle lägga ner boken i lådan igen, kollar mot botten och där ligger ett ihopvikt extra telia-kuvert. Kuvertet hade en klisterlapp med PUK-koden på. Underbart. Slår in den och allt löser sig.

Känner mig stolt på nåt sätt att jag hade tillräcklig ordning för att fixa det själv. Men klantigt att missa koden, har ändå haft telefonen i mer än två år....

Känns som att jag ändå är väldigt telefonberoende med tanke på hur jobbigt det skulle kännas att vara helt utan i flera dagar. Testa att stäng av din mobil under hela helgen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Testa själv att stänga av den under helgen? :P

Jag har då inga problem med att göra det. Är absolut inte telefon beroende, och kommer nog aldrig att bli det.

Varför tycker du att det känns jobbigt att vara utan den i flera dagar???

Kattis sa...

För att det är enda kontakten med mina föräldrar till exempel? MSN funkar väl också, men jag tror röksignaler går fortare... ;)

Anonym sa...

Pratar du med dom varje dag eller?

Kattis sa...

Oftast gör jag det. Men just den här helgen kommer de hit också, då är det bra att kunna få prata med dem innan. Är ju kul om jag är hemma när de kommer.

Anonym sa...

Okej. Men det hade ju inte behövt vara just den här helgen.