torsdag, juni 07, 2007

Jag fick brev från Posten

Det här är snigelpost! För ungefär en månad sedan skickade jag in min ansökan om bostadsbidrag för att förnya det för ett år till. Idag fick jag tillbaka brevet med det här meddelandet:


Posten har inte delat ut ditt brev.

Vi skickar ett brev till dig som Posten inte har delat ut. Posten ska ha
gjort anteckningar på kuvertets fram- eller baksida om varför man inte delat ut
brevet.

[...] skickas till Post- och telestyrellsen [...] i Kiruna. (!)

Vårt mål är att försöka hitta uppgifter om avsändaren i brevet. PTS har enligt postlagen rätt att öppna brevet för att söka efter dessa uppgifter. [...]

Med vänlig hälsning

Enheten för obeställbara brev



Och så fick jag en personlig stämpel med ett datum (2007-05-31) och ett förnamn (Mariann). Tack posten. Verkligen. För att ni drog ut på det en hel månad! och varför tog det så lång tid att skicka tillbaka det till mig? Det är 7 juni idag. En hel vecka?

På kuvertet stod förresten " Ofullständigt frankerade försändelser EJ utlösta av mottagaren inom föreskriven tid" - okej, nu tänker ni säkert att jag missat sätta på ett frimärke. Men nej då, det sitter där så fint i hörnet, med poststämpel och allt. Förstår inte vad det är för fel? Kanske var brevet för tungt? Vad får det väga 21 gram eller nåt sånt? Måste man ha en brevvåg? Och hur många frimärken krävs om det är mer? Väger posten ALLA brev eller gör de bara stickprov...?

Men jag gillar att de faktiskt bryr sig om att kolla avsändaren. Hade jag inte fått tillbaka det hade jag ju trott att försäkringskassan hade fått det.

Nå ja, nu är brevet på väg till nya äventyr. Nu utrustat med tre frimärken. Bara för att vara på den säkra sidan.


(Ps.

Kollade postens hemsida. Ett brev med ett frimärke får väga 20 gram. På någon annan sida stod det att ett C4 kuvert brukar väga ca. 17 gr. Och ett A4 papper väger 80 gram per kvadratmeter. Fick det till typ 7 gram för ett A4 då. Så uppenbarligen var det över 20 gram totalt.. Men hur ska man veta det? )

Inga kommentarer: