måndag, januari 28, 2008

Med fingrarna i öronen hör man bättre

Jag sitter här med fingrarna i öronen och säger "mmmmmm", sedan "nnnnnn" och sen "mmmmmm" igen. Plötsligt undrar jag vad det är jag håller på med. Vad har jag gett mig in på egentligen? Det här med fingrarna i öronen står faktiskt i min kurslitteratur: "You can easily chech for the presence of voice by placing your fingers in your ears and articulating first one sound and then another. The buzzing you here with some sounds but not others is voice". Så det jag håller på med är alltså en vetenskaplig undersökning, typ. Men man känner sig lite löljig, tur att ingen ser mig.. haha. Sen forstätter jag med /b/ och /t/ (där jag i och för sig vet att b är voiced) och tillbaka till /m/ och /n/.. M och N är lite svårare... Försök själva! Men efter långa och noggranna undersökningar har jag kommit fram till att /m/ är voiced. Annan lingvistisk information om just /m/ är att det är "bilabial" och "nasal". Så bilabial, nasal och voiced är begrepp som förklarar hur man uttalar vissa ljud.

Igen tänker jag på vad det är jag sysslar med egentligen. Jag kunde uttala ljudet mmmmm innan också. Men nu vet jag hur jag gör det. Spelar det nån roll? Det gör det säkert, eftersom man läser det på C-nivå på universiteten. Men lite mysko är det.

Inga kommentarer: