tisdag, april 04, 2006

66 - En tillbakablick mot en framåtblick

Skrev ett reportage i svenskan för ett tag sen som jag fick tillbaka nyss. Här kan ni läsa det:


----------------------------------
113 dagar kvar

Eleverna i årskurs tre på Trollhättans Internationella Gymnasium tar snart studenten. Jag träffade några av eleverna en kylig vinterdag i februari och pratade om deras förväntningar och förhoppningar inför studenten.

Solen fortsätter hålla sig gömd bakom molnen vilka ligger som ett tjockt täcke över den vintergråa marken. Februari är snart över men det är fortfarande lika kallt som i början av januari och snön ligger kvar ute. Dock avskräcker inte den totala bristen på vårsol och värme treorna på Trollhättans Internationella Gymnasium. Skratten hörs genom hela skolan och jag märker hur förväntansfulla alla låter. Det diskuteras balklänningar och studentmössor hela dagarna numera, nu när det bara är 113 dagar kvar till studenten.
– Får jag se bilden på din klänning igen? undrar Sanna Eriksson och Therese Larsson visar stolt upp bilden hon tagit med mobiltelefonen då hon provade ut en vacker ljusgrön klänning inför studentbalen.
År 2004 tog, enligt SCB, 797 81 elever studenten från gymnasiet. År 2005 tar förmodligen ungefär lika många studenten och 25 av de snart nybakade studenterna går just nu på Trollhättans Internationella Gymnasium som den tredje avgångsklassen i skolans historia. Förväntningarna är höga och alla är nyfikna på varandras framtidsplaner. Berättelserna överröstar varandra och diskussionerna om vad det egentligen ska stå på studentvagnen är hetsiga och livliga men det går inte att missta sig på glädjen som ligger bakom allt prat.

Skönt att komma ifrån skolan
Jag frågar hur det känns att snart ta studenten och Ola Patriksson utbrister snabbt:
– Det ska bli så jävla gött! Caroline Norin inflikar snabbt och lite skämtsamt att hon kommer sakna alla utom Ola och alla håller med om att man kommer sakna sina klasskompisar.
– Det ska bli så skönt, jag längtar verkligen, säger Elvira Kivi.

Svårt att hitta arbeten
På frågan om de tror att de har stora chanser att få jobb svarar de flesta snabbt nej.
– Jag har zero arbetsmöjligheter, säger Sophie Halldén. Hon säger att det beror på att hon bor i Vänersborg och att hon inte kan få några jobb där.
– Du kan jobba på kriminalvården som kock, föreslår Adam Nilsson skämtsamt och Elvira säger att Sophie kan åka till Norge och rensa fisk.
Diskussionen om arbete efter gymnasiet fortsätter glatt och trots att ingen egentligen tror att de kan få jobb efter gymnasiet ser de ljust på framtiden.
– Jag tror inte att jag har några chanser att få jobb eftersom jag inte har gått en utbildning som ger jobb direkt efter gymnasiet. Men däremot kan jag plugga vidare, säger Ola.
– Arbetsmöjligheterna är vulgärt små, anser Adam och Mårten håller med.
– Men de är ändå ganska stora, sen när man är färdig med högskoleutbildningen fyller Mårten i. Sophie har en mer pessimistisk syn på livet efter studenten:
– Jag tror halva klassen kommer att vara arbetslösa på vår återträff om tre år säger hon dystert.

Det som lockar mest
Det eleverna ser mest fram emot när det gäller studenten är att inte behöva gå i skolan på ett tag.
– Att inte behöva plugga mer och att slippa all ångest över inlämningar och prov ska bli skönt, berättar Elvira och Ola inflikar:
– Ja, det ska bli skönt att slippa skolan.
Sophie tycker däremot att det trots den spännande känslan är lite skrämmande eftersom man inte vet vad man ska göra efter studenten.
– Fast jag längtar efter att få springa ut och ha den där studentmössan på mig, säger hon drömmande.
– Jo, men man har ju ändå gått i skolan i tolv år. Nu måste man göra nåt annat, säger Elvira.
Mårten har redan det närmaste åren planerade eftersom han ska göra lumpen och det är något han ser fram emot.

Studenten viktigast
Eleverna börjar plötsligt diskutera vilka
fordon de ska åka i på studenten, det är en viktig del av studenttraditionen i Trollhättan. Snart går samtalet över på vilka bilar som ska köra dem till balen och jag frågar vad som är viktigast – balen eller studenten?
– Studenten! ropar alla i kör.
– Balen är ju bara tillbehör, svarar Ola.
Jag märker att eleverna har en positiv inställning till studenten och livet efteråt. Innan jag lämnar dem kommer vi fram till att det är bättre att njuta av tiden fram tills den där underbara dagen då man springer ut från skolan, än att oroa sig för framtiden redan nu.



---
Antalet studenter ökar

¤ Antalet studenter varierar från år till år. År 2000 tog 77 272 elever studenten medan det bara var 71 883 stycken som gick ut år 2001. År 2002 och 2003 höll sig antalet mer stadigt med 72 502 och 71 038 elever som tog studenten varje år. År 2004 ökade antalet igen till 79 781 studenter.

¤ 92 % av alla kvinnliga avgångselever och 88 % av alla manliga avgångselever år 2004 hade betyg som gjorde dem behöriga att fortsätta studera på högskolan.


Källa: SCB



Katarina Lindahl

----------------------------------


Inga kommentarer: